A duzzadt lábak okai cukorbetegeknél

A cukorbetegséget nem kezelik megfelelően, számos szövődményhez vezet. Az egyik egészségügyi probléma, amelyre a cukorbetegek gyakran panaszkodnak, a lábduzzanat. Orvosi értelemben a lábak duzzanatát perifériás ödémának nevezik. A lábduzzanatot a lábfejben, a bokában és a vádliban felgyülemlett folyadék okozza.

A cukorbetegeknek tisztában kell lenniük a perifériás ödémával. Ezt az állapotot a kapillárisok károsodása vagy a nyomás növekedése okozhatja, ami miatt a kapillárisok folyadékot szivárogtatnak a környező szövetekbe. Ez okozza a lábak megdagadását.

Az ödémát a szervezet által nem tudó folyadékok visszatartása vagy visszatartása is okozhatja. Ezt az állapotot általában vese- vagy szívbetegség okozza. Mindkét betegség a kontrollálatlan cukorbetegség szövődménye is. Amikor a lábak hirtelen megduzzadnak, általában egyéb tünetek kíséretében, mint például súlygyarapodás, ízületi merevség, a bőr elszíneződése vagy elszíneződése, valamint a magas vérnyomás emelkedése.

Olvassa el még: Indonéziában sok cukorbeteg nem tudja, hogy cukorbetegsége van

Mi okozza a lábak duzzadását?

Számos tényező okozza a láb duzzadását. Bizonyos típusú gyógyszerek szintén növelik az ödéma kockázatát, például a kortikoszteroidok, a magas vérnyomás elleni gyógyszerek és a fogamzásgátló tabletták.

Ezenkívül a duzzanatot vagy a vízvisszatartást a következő állapotok is okozhatják:

  • Vesebetegség
  • Szív elégtelenség
  • Cirrózis
  • Pajzsmirigy betegség
  • Nyiroködéma
  • Terhesség
  • A magas nátriumtartalmú élelmiszerek fogyasztása szintén a vesebetegségek duzzadásának egyik oka.

Egyes cukorbetegség elleni gyógyszerek ödémát vagy lábduzzanatot is okozhatnak, különösen a tiazolidindionok. Ezeket a gyógyszereket nem szabad önkényesen bevenni, mert lehetséges hatással vannak a szív egészségére. Alapvetően ezt a gyógyszert senki sem szedheti, akinek kórtörténetében pangásos szívelégtelenség szerepel.

A cukorbetegeknél kétszer nagyobb a szívbetegség vagy a szívelégtelenség kockázata, beleértve a pangásos típust is. Ha a Diabestfriendnek neuropátiája van, előfordulhat, hogy a szívbetegség vagy a szívelégtelenség tünetei nem érezhetők. Ezért fontos, hogy a Diabestfriends azonnal értesítse orvosát, ha ödéma jeleit és tüneteit észleli.

Olvassa el még: Lábápolási tippek cukorbetegek számára

Lábduzzanat kezelése

Az ödéma kezelése meglehetősen változatos, az októl függően. A vízvisszatartás leküzdhető az ok kezelésével. A fizikai aktivitás és az alacsony nátriumtartalmú étrend segíthet, különösen, ha a duzzanatot vesebetegség okozza. Ha elhízott, a fogyás csökkentheti a folyadékvisszatartást.

Ha a Diabestfriendsnek ödémája van, értesítse orvosát, hogy azonnal felismerje az okot. Vannak azonban olyan dolgok, amelyeket a Diabestfriends egyedül is megtehet a lábduzzanat enyhítésére:

  • Emelje fel a duzzadt lábát egy párna vagy más biztonságos és kényelmes tárgy segítségével.
  • Használjon speciális harisnyát a duzzanat elnyomására (de először kérdezze meg kezelőorvosát, ha artériás problémái vannak).
  • Sport
  • Ha a Diabestfriendnél sebek, narancsbőr, bőrgyulladások vannak, vagy viszketést tapasztal a duzzadt részen, azonnal kérjen orvosától megoldást a betegség enyhítésére.
Olvassa el még: A cukorbetegek által leggyakrabban tapasztalt fertőzések 4 típusa

A Diabestfriends csökkentheti az ödéma kockázatát azáltal, hogy megakadályozza a vesebetegség és a szívelégtelenség kialakulását. Ezt a vércukorszint rendszeres ellenőrzésével, rendszeres testmozgással és egészséges táplálkozással érhetjük el. Ha a Diabestfriends továbbra is ödémát tapasztal, forduljon orvoshoz a megfelelő kezelési módról. A cukorbetegséggel és szövődményeivel kapcsolatos minden tudást a Diabestfriend is elolvashat a Guesehat.com Egészségközpontban!(UH/AY)

Forrás:

Diabetes.co.uk. Duzzanat (ödéma) és cukorbetegség – duzzanat a lábakban, a bokában és a lábfejben. 2017.

Nagyon Jó Egészség. A perifériás ödéma és a cukorbetegség kapcsolata. Január. 2019.

Legutóbbi hozzászólások